Tajemnice wyszukiwarek

Używanie internetu, i co za tym idzie wyszukiwarek internetowych, na przestrzeni lat stało się integralną częścią naszego życia. Na tyle przyzwyczailiśmy się do szukania informacji w sieci, że obecnie mało kto zadaje sobie pytanie, ile tak naprawdę o nich wiemy.

Jak działa wyszukiwarka internetowa?

Z punktu widzenia użytkownika, proces wyszukiwania jest bardzo prosty: włączamy przeglądarkę, wpisujemy (albo wypowiadamy) szukaną frazę, klikamy ‘search’, czekamy krótką chwilę i gotowe! Jednak co decyduje o tym, które strony internetowe są nam pokazywane i w jakiej kolejności?

W wielkim skrócie, schemat działania wygląda tak: każda strona, wraz ze wszystkimi informacjami jakie zawiera, to jest tekstami, zdjęciami i innymi elementami trafia, za pomocą specjalnych programów, do wyszukiwarki.

Tam witryna jest analizowana i kwalifikowana według swojego znaczenia. W momencie, w którym wpisujemy w wyszukiwarkę poszukiwaną frazę, dostajemy w zamian listę dopasowanych do naszego zapytania stron w kolejności od ‘najlepszej’, zdaniem wyszukiwarki.

Co wpływa na pozycję na liście? Dokładne i szczegółowe informacje nie są znane. Wiadomo jednak, że na pozycjonowanie strony wpływają między innymi: treść, link z innych stron i do innych stron, częstotliwość aktualizacji, gęstość słów kluczy i wiele, wiele więcej.

REKLAMA:

MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAMĘ!

Google światowym gigantem

Internet jest bardzo obszernym źródłem wiedzy wszelakiej, a jego wartości i znaczenia nie sposób przeszacować. Widać to po samej liczbie stron internetowych; jest ich ponad półtora miliarda, z czego aktywnych pozostaje powyżej trzysta milionów! Znaleźć można na nich absolutnie wszystko. Wydawać by się mogło, że rynek przeglądarek będzie równie zróżnicowany. Nic bardziej mylnego!

Dominuje Google; na urządzeniach desktopowych w 2019 roku na świecie ponad 76% zapytań w internecie było kierowanych przez niego. Daleko w tyle znajdują się Bing –11%, Baidu – 9% i Yahoo! – niespełna 2%. Pozostałe wyszukiwarki nie przekroczyły 1%. Na urządzeniach mobilnych gigant z doliny krzemowej ma jeszcze większą przewagę; 93.37%! Dalej, z wynikiem około 3.5% jest Baidoo, i z wynikami w okolicach 1% znajdują się Yahoo! i Bing.

Praktycznie na całym świecie Google, króluje, a wyjątkami pozostają kraje, które oferują swoje narodowe wyszukiwarki, takie jak Baidoo w Chinach, Yandex w Rosji, Naver w Korei Południowej czy Seznam w Czechach.

Jakiej wyszukiwarki używają Polacy?

Zanim odpowiemy na to pytanie, warto zadać sobie jedno pytanie; ile znamy osób, które nie korzystają z Google’a? Jeśli odpowiedź brzmi ‘niewielu’ albo ‘nikt’ to nie ma w niej nic dziwnego.

W Polsce Google dominuje jeszcze bardziej niż na świecie, zagarniając dla siebie ponad 97% rynku! Na drugim miejscu, z wynikiem 1.5% plasuje się Bing. 0.5% ma zamykające podium Yahoo!. Pozostałe 0.22% w większości zajmują rosyjski YANDEX (0.03%) i DuckDuckGo (0.13%).